خواص نعناع فلفلی: ۲۵ کاربرد و فایده نعناع فلفلی
نوشته شده توسط : admin

 

نعناع فلفلی

عرق نعناع فلفلی یک حس خنکی در بدن ایجاد می‌کند و دارای اثر آرام بخش بر روی بدن است، به طوری که اگر به صورت موضعی استفاده شود می‌تواند درد عضلات را تسکین بدهد. این گیاه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است بنابراین می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد و مشکلات گوارشی را تسکین دهد.

نعناع فلفلی گونه‌ای دو رگه از نعناع دشتی و نعنای آبی است. روغن معطر این گیاه به روش تقطیر با بخار آب از قسمت‌های هوایی تازه‌ی گیاه تهیه می‌شود. فعال‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی نعناع فلفلی عبارتند از منتول (۳۵-۴۵٪) و منتون (۱۰-۳۰٪).

اگر بخواهیم به لحاظ بالینی صحبت کنیم، روغن نعناع فلفلی به خاطر خواص ضد تهوع و اثرات تسکین دهنده‌اش بر پوشش معده و روده‌ی بزرگ به دلیل توانایی‌اش درکاهش اسپاسم‌های عضلانی توصیه می‌شود.

نعناع فلفلی نه تنها یکی از قدیمی‌ترین گیاهان اروپایی است که برای اهداف دارویی استفاده شده‌است، بلکه دیگر مطالب تاریخی نیز استفاده از آن را به طب سنتی چینی و ژاپنی نسبت داده‌اند. این گیاه در اساطیر یونانی نیز ذکر شده‌است به این ترتیب که دختری به نام منتا (نعناع) توسط پلوتو که عاشق‌اش شده بود به یک گیاه تبدیل شد. پلوتو از مردم خواست که همیشه این گیاه را تقدیر کنند.

مدارکی متعلق به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در رابطه با فواید روغن نعناع فلفلی برای سلامتی و همچنین کاربردهای آن در چندین هرم در مصر یافت شده‌است.

مطلب مرتبط: ۳۵ فایده روغن کنجد برای مو ، پوست و سلامتی

مزایای روغن نعناع فلفلی
برخی از رایج‌ترین کاربردهای روغن نعناع فلفلی عبارتند از:

– درد معده را کاهش می‌دهد.

– مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد.

– بوی بد دهان را از بین می‌برد.

– سردرد را تسکین می‌دهد.

– خواص ضد میکروبی دارد.

– تمرکز ذهنی را بهبود می‌دهد.

– دستگاه تنفسی را تمیز می‌کند.

– انرژی را افزایش می‌دهد.

– عضلات سفت را شل می‌کند.

– یک جایگزین طبیعی و مقرون به صرفه برای دارو است.

صادقانه بگویم، من نمی‌توانم هیچ دلیلی پیدا کنم برای این‌که کسی در کره‌ی زمین نخواهد روغن نعناع فلفلی را در کابینت داروهای‌اش در خانه نداشته باشد!

مطلب مرتبط: ۵ فایده تخمه آفتابگردان برای سلامتی

در ادامه ۲۵ کاربرد برتر روغن نعناع فلفلی آمده است
آیا برای شروع آشنایی با مزایایی که نعناع فلفلی برای سلامتی دارد، آماده هستید؟ اگر چنین است، ادامه‌ی این نوشتار را بخوانید و با ۲۵ راه استفاده از این گیاه خارق‌العاده آشنا شوید:

۱. درد عضلات را تسکین می‌دهد
روغن معطر گیاه نعناع فلفلی یک مسکن طبیعی و شل‌کننده بسیار موثر عضلات است. این گیاه به ویژه در تسکین درد کمر، درد عضلات و دور کردن سردردهای تنشی مفید است. یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از روغن نعناع به صورت موضعی سبب تسکین درد مرتبط با فیبرومیالژیا و سندرم درد میوفاسیال می‌شود. این مطالعه همچنین نشان داد که روغن نعناع فلفلی، اکالیپتوس، منتول، کپسایسین و دیگر فرآورده‌های گیاهی نیز می‌توانند برای تسکین درد مفید باشد.

خواص نعناع فلفلی ۲: از سینوس‌ها مراقبت می‌کند
استنشاق روغن نعناع فلفلی اغلب می‌تواند بلافاصله سینوس‌های شما را باز کند و به تسکین خارش گلو کمک کند. نعناع فلفلی به عنوان یک خلط‌آور عمل می‌کند و می‌تواند به بهبود سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت، آسم و برونشیت کمک کند.

۳. درمانی برای مشکلات مفصل‌ها است
زمانی که مفصل‌های شما دردناک می‌شوند، استفاده از کمی روغن نعناع خالص درترکیب با روغن اسطوخودوس می‌تواند عضلات را در حالی که خودتان گرم و خشک هستید، مانند حمام یخ، سرد کند.

خواص نعناع فلفلی ۴: ولع خوردن را کاهش می‌دهد
استشاق عرق نعناع فلفلی می‌تواند جلوی خوردن هله هوله و تنقلات را بگیرد و کمک‌تان کند که سریع‌تر احساس سیری کنید. اگر نمی‌خوانید هنگام خوردن شام دستگاه بخور به همراه‌ داشته باشید، استفاده از چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی شقیقه‌ها یا قفسه‌ی سینه‌تان امتحان کنید یا چند بار بوی آن را از بطری‌اش به طور عمیق استنشاق کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ حقیقت عجیب درباره خواص تخم کتان

۵. یک انرژی‌دهنده‌ی طبیعی است
به عنوان یک جایگزین غیر سمی برای نوشابه‌های انرژی‌زای خطرناک، چند بار عطر نعناع فلفلی را استنشاق کنید. این کار شما را در سفرهای جاده‌ای طولانی، در مدرسه یا هر زمان دیگری که لازم است بیش از همیشه کار و فعالیت کنید، کمک می‌کند. برای کسانی که مبتلا به سندرم خستگی مزمن هستند روغن نعناع فلفلی می‌توان تمرکز و دقت را بهبود بخشد.

خواص نعناع فلفلی ۶: کیفیت شامپوی‌تان را بهبود می‌دهد
۲ تا ۳ قطره از عرق نعناع فلفلی‌تان را به نرم‌کننده و شامپویی که هر روز صبح استفاده می‌کنید، اضافه کنید تا پوست سرتان تحریک شود، توانایی ذهن‌تان افزایش بیابد، و خواب از سرتان بپرد! از آنجا که نعناع فلفلی یک ضدعفونی‌کننده‌ی بسیار قوی است می‌تواند به از بین بردن شوره‌ی سر و شپش کمک کند.

خواص نعناع فلفلی ۷: آلرژی‌تان را بهبود می‌دهد
روغن نعناع فلفلی در شل کردن عضلات حفره‌ی بینی بسیار موثر است و می‌تواند به پاک کردن آنها از آلودگی‌ها و گرده‌ها در طول فصل‌های آلرژی‌زا کمک کند. انتشار عطر نعناع فلفلی همراه با روغن میخک و روغن اوکالیپتوس نیز می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

۸. تا حدی اختلال کم‌توجهی را بهبود می‌دهد
کمی روغن نعناع فلفلی روی پیراهن فرزند‌تان قبل از زمان مطالعه اسپری کنید یا می‌توانید یک قطره از این روغن را روی زبان او و یا زیر بینی‌اش قرار دهید تا هوشیاری و تمرکزش بهبود بیابد.

مطلب مرتبط: ۱۰ فایده کاهو برای سلامتی و طرز تهیه خوراکی هایی با آن

خواص نعناع فلفلی ۹: ضد خارش است
خواه یک جوش یا اگزمای پوستی داشته باشید و خواه پوست‌تان در اثر تماس با پیچک سمی امریکایی دچار التهاب شده باشد، استفاده از کمی روغن نعناع فلفلی مخلوط با روغن اسطوخودوس می‌تواند هر گونه خارشی را تسکین دهد.

خواص نعناع فلفلی ۱۰: تب را کاهش می‌دهد
از آن‌جایی که روغن نعناع فلفلی دارای اثرات خنک‌کننده است، یک درمان طبیعی بسیار عالی برای پایین آوردن تب به ویژه در کودکان است. نگران نباشید، به جای استفاده از آسپرین یا داروهای دیگر، روغن نعناع را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را روی گردن کودک و در پایین پایش بمالید تا تبش پایین بیاید.

منبع:bazdeh.




:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: